Een ode aan de (huidige) blog cultuur

 

Een ode aan de (huidige) blog cultuur

 

Een ode aan de huidige blog cultuur

OOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaEen ode aan de huidige blog cultuur

 

Sommige dagen, en dat zijn er niet zoveel, heb ik werkelijk waar geen idee waar ik mijn blog mee zal beginnen. Omdat het soms zo onzinnig lijkt om over make-up of fair-fashion te praten, omdat ze weg lijken te vallen in de wereld waarin Primark en Action shoplogs trending topic zijn. En ik het stiekem wel heel erg jammer vind dat er online zo onwijs veel aan het veranderen is. We bewegen naar een wereld waar kwantiteit boven kwaliteit gaat. Blogs massaal uit te grond gestampt worden om ‘gratis’ spullen te kunnen ontvangen. We leven in een online wereld van de vele views en de snelle likes.

Een wereld waar Facebook groepen dagelijks oproepjes doen om elkaars pagina te liken en om op artikelen te reageren. Een wereld waarin er niet meer oprecht gereageerd wordt, maar dit enkel om nieuwe leads gaat. En dat vind ik jammer. Omdat ik het oprecht onwijs leuk vind om mijn ervaringen te delen. Maar dit wel weg lijkt te vallen als jij je niet aansluit bij zo’n fanatieke groep. Een wereld die voor de niet bloggers nieuw zal zijn, maar een cultuur die er wel degelijk is. En volgers kopen aan de orde van de dag is.

 

OOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaIdeal of Sweden Royal Grey Marble OOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by linda

 

 

 

Een blog is meer dan de cijfers

Het is namelijk niet makkelijk om op te vallen tussen de duizenden blogs, miljoenen Instagram accounts, Facebook pagina’s en de Youtube kanalen. En ik durf dan ook eerlijk te zeggen dat ik als nuchtere Hollander ook best wel wat moeite heb met zelfpromotie. Waar de een het enorm makkelijk vind om zichzelf prominent op de voorgrond te profileren, kies ik bewust en onbewust al snel de schaduw kant op. Het is niet dat ik enorm verlegen ben, dat profileren ligt mij alleen niet zo. En enigszins op de achtergrond, dat is ook de plek waar ik mij vaak het lekkerste voel. De plek waar je niet altijd in de spotlight staat, waar de druk om altijd te presteren wellicht iets minder zal zijn, en ook niet alles onder een microscoop gelegd wordt.

Toch zijn het vele bedrijven, media bureau’s en pr bureau’s die toch lichtelijk blijven pushen. Omdat in hun branche het niet het gevoel wat een blog geeft telt, maar juist de keiharde cijfers. Waar er op aangedrongen wordt dat cijfers op blijven lopen, en er drempel waardes zijn om de leuke samenwerkingen aan te gaan.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik al een lastigere niche heb gekozen door mijn blog een licht groen tintje te geven. Bij mij zie je geen MAC reviews meer voorbij komen. En spot je ook niet de nieuwste OPI nagellakjes, AliExpress shoplogs en Primark trends. Het is best triest dat het juist de dingen die belastend zijn voor de dieren, de aarde en het milieu die online het beste lopen. Want het liefst kijken we hele dagen naar nieuwe trends, nieuwe shoplogs en make-up trends. De cijfers liegen er niet om.

 

 

 

OOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by linda

 

Dit maakt mij blij

Wat mij wel enorm blij maakt is wanneer ik mij tussen gelijk gestemden bevind. En ik er weer even aan word herinnerd dat er meer mensen zijn die het wel en wee van de wereld waar wij in leven belangrijk vinden. En ook het reizen draagt hier een steentje aan bij. Want het is moeilijk terug komen van een gevoel van rijkdom, als je in een land bent geweest waar mensen in armoede leven. En wij als westerse mensen worden gezien als de generatie die nooit genoeg heeft. Het is een bizar signaal wat we uitzenden.

Ik ben dan ook enorm blij dat er meerdere mooie kansen op mijn pad komen. Ontmoetingen met mensen die er hun missie van hebben gemaakt om met hun producten de wereld een stuk mooier te maken. Hoop ik dat wij allemaal uit een Dopper (of een andere fles) gaan drinken om het plastic afval wat overal rond zwerft de geschiedenis boeken in te helpen. Hoop ik dat dierproeven over een paar jaar voorgoed verleden tijd zijn. En wil ik tot die tijd mensen stimuleren om vaker voor een dierproefvrij merk te kiezen. En wat vaker hun vlees en zuivelproducten te laten staan. Hoop ik oprecht dat meer mensen langer dan 5 weken van hun kleding stukken kunnen genieten (dit is de gemiddelde tijd dat een kledingstuk in een kast hangt) en de vintage kilo sales blijven groeien.

Omdat ik ergens wel weet dat er een einde gaat komen aan het Primark shoplog tijdperk, en de tijden dat mensen liever veel voor weinig kopen. Waar kwaliteit weer boven kwantiteit zal gaan. En dat de mensen het belangrijk gaan vinden om te weten waar jouw producten vandaan komen. En iedereen een eerlijk loon kan, mag en zal gaan verdienen. Omdat ik weet dat het de wereld goed zal doen. Zodat wij terug kunnen komen van het kopen van volgers en het ons beter voordoen. Want lieve mensen, het hele ‘fake it till you make it’ zal weer terug moeten naar werken voor je privileges. Zo zal je ze ook veel meer gaan waarderen. Dat weet ik zeker.

 

OOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by lindaOOTD Biesbosch lifestyle by linda

Cardigan – Bandolera (Preloved) | Top – Mango (oude collectie) | Jeans – H&M Conscious | Enkellaarsjes – DUO | Riem – Gucci | Tas – Marc by Marc Jacobs | Phone Case – Ideal of Sweden (Royal Grey Marble).  

 

Een blik op de toekomst

En daarom blijf ik hopen, erover schrijven en de boodschap uitdragen. Als we allemaal wat gas terug nemen, weer opnieuw voor kwaliteit kiezen en mensen online weer oprecht zijn. Dan zal de hele blog wereld weer opbloeien. Want wat we nu zien is dat er een verschuiving plaats vind naar Youtube en Instagram, een plek waar alles om snelheid en likes draait. Mediums die ik beiden oprecht leuk vind, maar niet de manier waarop het nu gebruikt wordt.

Van mij mag het terug gaan naar mooie dagelijkse content delen, gemaakt omdat mensen het leuk vinden, niet om alleen maar te scoren. Want dat er een verdien model achter zit, daar ben ik helemaal oké mee. Maar laten we allemaal alsjeblieft weer doen waar we goed in zijn, wat we leuk vinden en vooral.. wat ons blij maakt! En als je een dag geen zin hebt, moet dat ook helemaal oké zijn. Morgen is er weer een nieuwe dag.

 

 

 Welke verandering zal jij graag zien in de wereld?

 

 

 

Delen:

18 Reacties

  1. 30 september 2017 / 19:32

    De blogwereld is zéker veranderd en ik zou liegen als ik me niet ook meer dan eens druk heb gemaakt over cijfers en likes. Maar ik merk ook steeds meer dat juist het schrijven over dingen waar ik, zelf het meest plezier aan beleef de beste content oplevert. En dat geldt ook voor wat ik lees bij andere bloggers; gewoon lekker doorgaan zoals je bezig bent dus!

  2. 28 september 2017 / 14:04

    Mooi opgeschreven Linda! Ik heb het hele bloggerswereldje de afgelopen 3 jaar inderdaad ontzettend snel zien veranderen, Ik had het er toevallig pas nog met een andere blogger over. Bloggen is een onderdeel van mijn bedrijf, het zorgt voor inkomsten maar het is ook een goed portfolio en zorgt voor online zichtbaarheid voor nieuwe opdrachtgevers. Maar tegenwoordig worden de meeste bloggers niet meer serieus genomen. Logisch, want iedereen die een week op vakantie is en een verhaaltje online zet is ‘professioneel blogger’. Ik zeg daarom liever tegenwoordig dat ik ondernemer ben en dat ik veel verschillende dingen doe, waaronder mijn blog Corners. Gewoon lekker blijven doen waar jij blij van wordt en je niet te veel van het wereldje aantrekken (I know, dat is soms erg lastig!). 🙂

  3. 27 september 2017 / 12:46

    Inspirerend artikel, maar ik geloof er in dat zolang je je eigen identiteit behoudt, je blog je echt wel brengt naar waar je wilt..
    En of je dan schrijft over vegan-lifestyle of over MAC-lippenstift maakt dan niet zoveel uit, zolang je het maar vanuit intrinsieke interesse doet!

  4. 26 september 2017 / 12:55

    Amen, sister. Ik vind het zó jammer om te zien dat getalenteerde bloggers de handdoek in de ring gooien omdat ze zich teveel focussen op de cijfers en vinden dat ze niet snel genoeg ergens geraken. En inderdaad, het moet altijd maar sneller, meer, …
    In zelfpromotie ben ik ook alles behalve goed. Ik vergeet zelfs vaak m’n blogposts te delen op Facebook, laat staan dat ik in zo’n groepje wil waarin iedereen elkaar constant likes of reacties geeft, omdat het moet. Nee, ik heb dan liever oprechte comments van mensen die wíllen reageren. Dat geldt ook voor mezelf: ik reageer alleen als ik echt iets te zeggen heb. Je merkt dat het velen om linkbuilding te doen is en dat is zo jammer. Je kent ze vast, die ‘klinkt erg goed!’-reacties op een negatievere review…
    Prachtige foto’s, alweer! ♥

  5. 25 september 2017 / 08:22

    Goed geschreven stuk. Ik schrijf over wat er in mij opkomt. En niet alles wordt goed gelezen. Dat is dan maar zo. Bloggen doe ik omdat het leuk is. De gratis spullen zijn leuk. Een beloning. Tot voor kort had ik daar geeneens weet van. Wist ik veel dat je gratis spullen kan krijgen. Daar was ik niet mee bezig. Ook wil ik niet vol staan met reclame.
    1 betaalde opdracht max per week.
    Ik heb soms een shoplog. En ja ook over de primark. Al kom ik daar zelde. Met 3 kinderen in de groei zijn dit soort winkels een uitkomst voor je portemonee. Als je voor 3 kinderen elk seizoen nieuwe kleding moet aanschaffen omdat ze overal weer zijn uitgegroeid. Duurzaam leven doe ik op mijn manier.

  6. 23 september 2017 / 13:04

    Wat een super tof artikel heb je geschreven! Ik ben het namelijk totaal met je eens! Zes jaar geleden ben ik begonnen met bloggen, omdat ik het leuk vond en mensen wilde inspireren. Toen ging het ook helemaal niet om zo veel mogelijk volgers hebben. Het ging erom dat je het leuk vond. Nu vind ik de bloggerswereld niet meer zo heel leuk. Steeds elke keer de druk om zo veel mogelijk te plaatsen en heel actief te zijn. Bah! Ik heb er serieus erover nagedacht om te stoppen, omdat de druk veel te hoog is. Maar nu denk ik nee: ik vind het leuk om te schrijven en ga niet met een hype mee.

    Wat je schrijft is heel herkenbaar! 🙂 Leuk hoor al die Action shoplogs, maar mij interesseert het echt niet wat je daar hebt gekocht. Schrijf over iets wat bij je past en wat je uitstraalt. Dat is het belangrijkste!

    En wat een super mooie foto’s heb je gemaakt! Leuk om je blog te leren kennen 🙂

  7. 21 september 2017 / 20:26

    Wat een mooi artikel! Ik klikte erop omdat je me nieuwsgierig maakte! Ik dacht meteen:”oef! Gelukkig! Er zijn nog mensen die helemaal gek worden van de duizendste AliExpress Shoplog vol goedkope rommel. ” Ik schrijf nu niet over beauty of fashion, maar toch word ik er ook gek van! In mijn branche wordt je om de oren geslagen met zwangerschapsupdates hahaha.
    Je artikel viel in ieder geval in de smaak en ik ga hier even verder lezen want ik kende je blog nog niet! Mooie foto’s ook trouwens! 🙂

  8. 21 september 2017 / 10:50

    Wat een mooie foto’s! Ik werd helemaal rustig tijdens het lezen. 🙂

  9. 20 september 2017 / 18:12

    Wat een mooi artikel en helemaal raak! Ik ben zelf geen groene blogger en heb ook weleens een AliExpress-bestelling geplaatst. Maar ik vind het jammer als mensen dingen lijken te kopen om er een populaire blog over te plaatsen in plaats van omdat ze oprecht blij worden van hun koopjes. Maar wat mij persoonlijk het meeste opvalt, zijn dingen als volgers kopen, artikelen schrijven om gratis spullen te krijgen of om voor pr-bureaus en adverteerders interessant te zijn. Zelf probeer ik oprecht te bloggen vanuit mijn hart. Soms plaats ik artikelen over hersenspinsels waar ik aanzienlijk minder reacties op krijg dan op populairdere onderwerpen, maar toch kan zo’n artikel dan het artikel zijn waar ik nog het meest trots op ben ook. Ik heb geen duizenden Instagram-volgers, mijn blog verschijnt niet in Google als je zoekt naar talloze beautyreviews en shoplogs. Dat kost misschien een heleboel bezoekers, maar het zorgt er wel voor dat ik trots ben op de inhoud die ik dagelijks op mijn blog plaats, gewoon omdat het helemaal mij is 🙂
    Trouwens, ik heb het al heel vaak gezegd, maar nogmaals: complimenten voor jouw geweldige content, inclusief de prachtige foto’s! Ik lees je blog altijd met zoveel plezier en geniet oprecht van alle mooie plaatjes en fijne, weldoordachte teksten.

  10. 20 september 2017 / 16:35

    ja precies! ik ben blij dat ik nog mensen volg met fijne blogposts vol mooie foto’s en hun persoonlijke belevenissen!! en hee, ik drink ook uit een dopper, haha! 🙂

  11. 20 september 2017 / 16:06

    Ik merk ook als ik wel een keer een shoplog plaatst over bijvoorbeeld Balea dan schieten mijn cijfers ineens omhoog, terwijl het anders niet zo hoog is dat vind ik jammer en hetzelfde geldt bijvoorbeeld op Instagram…. ik ben daar een beetje klaar mee nu haha, maar ik probeer mijn blog wel te blijven promoten

  12. 20 september 2017 / 15:18

    Heel mooi geschreven Linda en ben het er helemaal mee eens. Je foto’s zijn ook weer prachtig! Ik irriteer me ook mateloos aan het fake it till you make it gedrag en kan ook niet wachten tot het keerpunt komt en we weer meer naar kwaliteit i.p.v. kwantiteit gaan kijken.

  13. 20 september 2017 / 12:57

    Klopt helemaal wat je zegt <3! Jouw foto's zijn altijd ZO mooi, wauw!

  14. 20 september 2017 / 11:47

    Wat een prachtig mooi artikel, en die foto’s ook weer: halleluuujah!!! <3

  15. 20 september 2017 / 11:46

    Hoi Linda, ik lees regelmatig mee maar reageer niet zo vaak / nooit. Dit keer wilde ik wel reageren, want ik zie precies hetzelfde als jij. Veel mensen lijken hetzelfde te doen (Primark shoplogs e.d.) om maar te scoren. Eerlijk gezegd lees ik veel van dat soort artikelen al niet eens meer. Liever kies ik voor goede, oprechte stukken over wat mensen bezig houdt. Volg je hart en doe wat echt bij je past, dat is uiteindelijk de enige juiste manier denk ik..

  16. 20 september 2017 / 11:15

    Mooi artikel! Je hebt gelijk hoor. Ik merk het ook. Mijn oude blog liep als een trein, samenwerkingen en betaalde posts waren wekelijks (bijna dagelijks) de orde van de dag. Maar nu ik een groene, duurzame, vegan niche heb gekozen, gaat het veel moeilijker. En dat vind ik het waard. Mijn eigen normen en waarden nastreven vind ik namelijk veel belangrijker dan weer wat euro’s vangen voor een samenwerking.

  17. 20 september 2017 / 08:21

    Zoooo waar!! Ik maakte vroeger ook zoveel shoplogs, maar als ik dat tegenwoordig doe dan is het fair fashion of dierproefvrije make-up! Ik geloof ook dat er verandering komt <3

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
How I style Red Dress for pre fall
Pre-Fall 2017 : How I Style The Red Dress ☾

[dropcap]J[/dropcap]ullie zien hem met enige regelmaat voorbij komen, mijn favoriete rode jurkje. Ik geloof er niet in dat je een...

Sluiten